West Sweden Rotary Passport Club

onsdag 6 mars 2024

Stig Ottosson och Nicke Salén

Vi är några rotarianer som arbetar med att starta en ny typ av Rotaryklubb benämnd Passport Club. Denna kommer att ge samma unika rättigheter och möjligheter som alla andra Rotaryklubbar ger för alla våra 1,4 miljoner medlemmar i de 220 länder där vi finns.

Nu söker vi främst dig som har varit eller vill bli rotarian och som vill vara med i en klubb med större flexibilitet än vad som är vanligt i Rotary. Kanske du har ett arbete med mycket resor och vill kunna träffa rotarianer på de orter dit du kommer i olika länder och städer? Kanske du bor utomlands stora delar av året och vill hålla tätare kontakt med Västsverige på ett mera reguljärt sätt? Kanske din klubb inte känns attraktiv längre?

Vill du bli del av en ny innovativ Rotaryklubb?

Vår nya klubb, som vi preliminärt benämner West Sweden Rotary Passport Club, får dessa kännetecken:
  • Stor flexibilitet vad gäller mötesformer och inriktningar
  • Blandade mötesformer och mötesplatser
  • Service & aktiviteter som prioriteras framför närvaro
  • Egna och kombinerade projekt med stor flexibilitet i sammansättningen
  • Mer samarbete med andra klubbar, intressegrupper och ideella organisationer
  • Kontaktskapande både när och fjärran
Är du sugen på att få veta mer och/eller kan du dessutom tänka dig att ingå i kärntruppen som ska ta fram Västsveriges häftigaste Rotaryklubb, hör då av dig till På motsvarande sätt som när man startar en traditionell Rotaryklubb krävs 20 chartermedlemmar. Tipsa oss gärna om personer som skulle kunna vara med i nya klubben!

Den första passklubben chartrades i Sacramento, Kalifornien (D5180) den 1 maj 2015. Den hade till en början 60 medlemmar, men växte till 90 inom ett år.

West Sweden Rotary Passport Club