Rotary ombord på Westkust

tisdag 29 augusti 2023

Mona Ulvåknippa

Från Orust RK vill vi rikta ett stort tack till er alla för att ni var med på lördagens segling!

Trots otur med vädret så fick vi en fantastiskt fin dag! 😊😊

Vi upplevde att vi hade en väldigt fin stämning under hela dagen och även nere i skutans lastrum trots det trånga utrymmet.

Förutom att umgås över klubbgränser i distrikten 2360 och 2380 så fick vi även ett mycket starkt ekonomiskt överskott från denna dag.

Detta överskott täcker årets tre stipendier till ungdomar på Orust som behöver stärka sin kamratkrets. Stipendierna avsåg deltagande i en veckas segelskola ombord.

20 000 kr gick även till stöd för Westkust som hyra för dagen.

Men överskottet räcker också till att stärka kassan i Orust RK till flera andra projekt!

Därför också stort tack till alla bidrag via vinlotteri och auktion!

En riktigt fin rotarydag!

Jag hoppas att vi får möjlighet att återkomma nästa år igen.

Förhoppningsvis kan det något lite bidraga till att integrera vårt då nybildade distrikt 2365.

Kanske vi då också lyckas få bättre väder?😊

Hälsningar,

Thorleif Josefsson

Rotarysegling med Westkust 26/8 2023

BAKGRUND

Seglet är uppe

Orust Rotary Klubb arrangerade en heldag på havet för rotarianer!

Det fanns flera skäl till inbjudan:

1. Det är intressant och roligt att lära känna rotarianer från andra klubbar, med mycket givande samtal.

2. Vi erbjöd en härlig dag full med naturupplevelser och aktiviteter vilken avslutas med en gemensam middag ombord.

3. Orust RK har satt upp stipendier för ungdomar med särskilda behov att utveckla sin kamratkrets. Stipendiater får möjlighet att vara med ombord under en veckas seglingsskola tillsammans med jämnåriga. Överskottet från denna rotarysegling går oavkortat till dessa stipendier.

4. Arrangemanget stöttade också skolskeppet Westkust vilket drivs helt ideellt av en förening där det krävs mycket arbete och pengar varje år för dess drift och underhåll. Westkust är inte bara ett skolfartyg, det representerar också ett kulturarv som behöver vidmakthållas.

Anhöriga och vänner var också mycket välkomna!

Pris: inkl. förmiddagsfika, lunch, eftermiddagsfika samt middag: 1 250 kr/person. Vin och öl fanns till försäljning.

T/S Westkust:

Westkust är Bohusläns största skolskepp, en nittioårig skönhet med gott om plats för både fest och aktiviteter. Vi kan ta upp till 75 passagerare. Hemmahamn är idylliska Edshultshall på västra Orust.