Våffelfrukost med Rotary

torsdag 17 november 2022

Mona Ulvåknippa

GÖTEBORG-ÖRGRYTE ROTARYKLUBB HJÄLPER RÄDDNINGSMISSIONEN

Räddningsmissionen har ett mycket uppskattat Frukostcafé för hemlösa och socialt utsatta, på Vasagatan 14. Fyra dagar i veckan är alla välkomna på en god grötfrukost. Gästerna har dessutom möjlighet att ta en dusch och att tvätta sina kläder.

Förutom ekonomiska bidrag så förgyller Göteborg-Örgryte Rotaryklubb vardagen, för de som är extra utsatta, med våffelfrukost varje vår och höst. Den 17 november -22 var det dags igen. Tillsammans med Räddningsmissionens duktiga volontärer hade vi full rusch på serveringen hela morgonen. Förutom våfflorna bjöds det på gröt med lingonsylt, ost- och skinkmackor, yoghurt med flingor och så våfflor med grädde och sylt. De gäster som önskade fick också några extra mackor i en påse att ta med. Se bilder från våffelfrukosten nedan.

Katerina Igenlath, biträdande direktör på Räddningsmissionen säger till GP att de märkt av en ökad oro hos sina besökare för framtiden. Bland annat hos fattiga pensionärer, och hos personer som är oroliga över om de har råd att behålla sin bostad i framtiden.

I deras frukostkampanj hoppas de att många vill swisha 20 kronor som en frukost kostar, men den summan är mer symbolisk. Pengarna de får in går till hela kaféverksamheten som helt bygger på arbete från volontärer och donationer.

För att täcka en del av kaféets budget, och för att kunna hjälpa de som lever i utsatthet fler dagar i veckan behöver de pengar till 125 000 frukostar.

Vill man skänka en slant kan man swisha till nummer 900 44 41.

Våffelfrukost på Räddningsmissionen

FOTON FRÅN RÄDDNINGSMISSIONENS FRUKOSTCAFÉ

Prästen inledde med en kort bön

Bengt Wedel gräddade över 100 våfflor