Gå för rent vatten

onsdag 6 september 2023

”Gå för rent vatten” - Ett arrangemang vid slussarna i Trollhättan

Tillgång till rent vatten är för de flesta i Sverige en självklarhet.  I Kenya däremot är förorenat vatten orsak till att många barn blir sjuka och till och med avlider. Torsdag 31 augusti arrangerade Trollhättans Rotaryklubb och Vänersborg Aurora Rotaryklubb ”Gå för rent vatten” vid slussarna i Trollhättan.
Drygt 50 personer deltog i en vandring där guiden Ulla Haglund berättade kunnigt och inspirerat om slussarna och deras historia. Efter rundvandringen serverades fika och då var det dags för Bengt Frisk från Ljungskile Rotaryklubb att berätta om projektet Rent vatten i Kenya.

Detta projekt startade redan 2005 och har resulterat i 87 källor som ger rent vatten åt totalt över 150 000 personer. Intäkterna i samband med vandringen vid slussarna gav inte mindre än 7 700 kr vilket är ungefär hälften av vad en ny källa kostar att bygga. Förutom ovan nämnda klubbar är även rotaryklubbarna i Ljungskile, OrustUddevalla Byfjorden och Uddevalla Skansen med i projektet.

Vill du veta mer om ”Rent vatten i Kenya” kan du läsa vidare här >>

Gå för rent vatten - Kenya