Rotarys insamligsbössa hos Musikhjälpen

tisdag 13 december 2022

Rotary Byfjorden Uddevalla har skapat en insamlingsbössa hos Musikhjälpen. Förutom att stödja en god sak så blir detta ett bra sätt att visa vad Rotary står för, berättar initiativtagaren Ellinor Forsberg från Rotary Byfjorden Uddevalla

I Musikhjälpens program blir tre kända programledare inlåsta i en studio på ett torg i en svensk stad. Under veckan får de besök av engagerade människor som på olika sätt bidrar till kampen för årets tema. Artister uppträder och kända människor kommer på besök för att engagera sig, och som ett kitt i hela sändningen ligger publikens låtönskningar som alla bidrar till insamlingen.  Denna insamling har därför en mycket bred målgrupp som även når yngre.

Här hittar du vår digitala bössa >>

Musikhjälpen - En tryggare barndom på flykt

Lägg en slant i bössan du också!

Alla barn har rätt till en trygg barndom

Just nu är 42 miljoner barn på flykt undan krig och konflikter. Många har förlorat sina föräldrar, utsatts för våld och saknar självklara saker som ett tryggt hem och möjlighet att gå i skolan.

Att tvingas fly från sitt hem är många människors mardröm, men det är verklighet för fler än någonsin. Kriget i Ukraina är den snabbast växande flyktingkatastrofen sedan andra världskriget och tvingade två tredjedelar av landets barn på flykt i våras. Samtidigt fortsätter redan pågående konflikter, bland annat kriget i Syrien som elva år in är en av världens största flyktingkatastrofer.

Läs mer om årets tema >>

En tryggare barndom på flykt från krig