Volontärutbildning för resor till katastrofområden

fredag 1 september 2023 18:00 - söndag 3 september 2023 14:00, Enköping
Webbplats: https://goo.gl/maps/9gXZyaTCNPpZY36g9
Talare:

ShelterBox Nordic USB

Vill du hjälpa till vid katastrofer runt om i världen?

Vill du vara med om en mycket händelserik och realistisk volontärutbildning? Under denna utbildning får du uppleva hur det är att vara utsänd till ett katastrofområde samt känslan av hur det går till i verkligheten.

Är du intresserad bör du anmäla dig direkt. Kanske tillhör du de som får möjlighet att delta i höst? Utbildningen är på engelska men det gör den mer verklighetstrogen, inte minst då språkkunskaperna varierar precis som i verkligheten. Du samarbetar med Rotarianer från Norden, Island, England mm. Ledarna är själva volontärer och flera har varit ute i världen i någon ShelterBox-roll eller är verksamma på hemmaplan.

20 deltagare från de nordiska länderna samlas under två dagar för att med hjälp av rollspel, föreläsningar och andra övningar, lära sig mer om katastrofhjälp och om Shelterbox.

Seminariet är i huvudsak praktiskt inriktad. Du får:

• Förståelse för hur ShelterBox arbetar på fältet
  • Kunskap om materiel och metoder som vi använder för att hjälpa nödställda människor.
  • Uppleva ett äventyr med människor från hela Norden
  • Nya personliga erfarenheter avseende både ledarskap och teamarbete

Det är kul att lära genom att göra och uppleva!

PRAKTISK INFORMATION

Det krävs kunskap för att sätta ihop tälten rätt

Plats: Gånstadgården, Enköping

Fredag 1 september: Utbildningen startar ca kl 18:00 (mat serveras ca kl 20:00)

Söndag 3 september: Vi avslutar ca kl 14:00

Utbildningen är kostnadsfri och antalet deltagare är begränsat till 20.

Skriv några rader om dig själv, om varför du vill göra detta och skicka in dessa som din intresseanmälan här >>

Sista inlämningsdag : 2023-08-25 Meddelande om du får plats eller ej ges senast: 2022-08-25. För mer information kontakta Jerry Brattåsen 073 550 19 09 eller kontakta oss via e-post enligt ovan alternativt ring Jan Larsson: 0708 – 56 54 29.

Rotarys och ShelterBox hjälper familjer över hela världen

ShelterBox strevar mot en värld där ingen familj som drabbas av en katastrof, står utan skydd mot väder och andra hot. Tack vara det nära samarbetet med Rotary kan ShelterBox kontakta de lokala Rotaryklubbarna över hela världen, för att för mer detaljerad lokal information om var hjälpen behövs som mest.

Vill du ge en gåva till människor i  nöd?  >>

Läs mer Rotary och ShelterBox samarbete här >>