Under sina klubbesök har våra Distriktsguvernörer samlat ihop en hel massa tips från klubbarna hur de gör för att utveckla klubben och/eller medlemmarna.
Att synas i samhället
Konserter med olika tema och vid olika tidpunkter. Antigen som klubben anordnar själv eller gemensamt med annan klubb i närområdet
Rotaract/Rotarianer slår in julklappar på köpcentra
Vätskestation på löprundor eller liknande med Rotaryvästar och Rotary roll ups
Yrkespresentationer vid ex gymnasieskolor på orten (vad gör en polis etc)
Samhällets” dag då skall Rotary också synas
Stipendier i olika former att delas ut i klubbens namn på ex skolavslutningar, man syns
Aktiviteter utanför klubb tiderna, exempelvis ”After work” även för närstående
Tomtar på köpcentra (med skyltar som talar om var Tomten kommer ifrån)
Rotarianer kan vara mentorer för studenter, samverka med gymnasie/högskola/universitet
Lästräning för lågstadiet (3 dagar/vecka) , syns i skolan och i media SAMT bland föräldrarna
Strandstädning för de klubbar som ligger i kustorterna (med fluorescerande Rotary västar på!)
Kontakta kommunen och be att få bidra med sådant som syns i lokalsamhället ex. cykelställ, vindskydd märkt Rotary
Gräv där du står – hur uppfattas vi och vad kan vi erbjuda lokalt
Läser för äldre på äldreboende (syns där och i media)
Arbeta med ”Ung företagsamhet”
Utse årets eldsjäl i lokalsamhället – ger media och Rotary syns lokalt
mötet
Föredraget först och måltiden sedan, det gör att många stannar kvar
Bjud in även ”icke Rotarianer” vid föreläsningar (gäster ger medlemmar)
Bilder med alla sponsorer som ”rullar” innan mötet
Repetera ego-föredrag så att de nya medlemmarna får höra om ”de äldre” medlemmarna. Detta kan göras i en kort variant.
Gemensamma möten med andra klubbar på orten/ i närområdet någon gång per år
Vilka aktiviteter ökar närvaron (titta bakåt något och dra slutsatser)
Prova alternativa mötestider (se om det sker en ökning av närvaron)
Sommarmöten på orter med hög närvaro av sommarboende från andra orter
Matcha gäst med mentor (samma yrke, bransch eller intressen?)
Rekryteringsmöten tillsammans med andra klubbar för att visa på bredden och att det finns alternativa mötestider
Alla kommittémöten sker på klubbtid
2-3 gånger per verksamhetsår en ”kvällsföreläsning” om det som kanske inte ryms inom ordinarie klubbtid (längre föredrag, djupare föredrag , vinprovning, studiebesök, etc)
Presidenten läser upp vilka medlemmar som är på annat håll (absent friends)
Istället för pengainsamlingar på klubbtid lagt på ex 200 kronor på årsavgiften
Börja mötet med en sång, ger ett mjukare möte
Presentera gäster ordentligt, vem är det, vem har medfört gästen, vad gör gästen
Presentera gäster som kan tänkas bli medlemmar så att de är bekanta för klubben när det så småningom görs en ansökan. Vederbörande får göra en kort presentation av sig själv
medlemmar/klubben
Nya medlemmar snabbt in i olika styrelseposter, det ger kunskap och engagemang Fadderverksamhet för de nya medlemmarna, ta hand om de nya medlemmarna
Den nya medlemmen skall ha en ”listad” kontaktperson som kan ta hand om och hjälpa samt engagera den nya medlemmen
Introduktionssamtal för alla nya medlemmar för att öka kunskapen om Rotary, klubben och medlemskapet (mervärdet i att vara medlem i Rotary)
Öppet hus med inbjudan till tilltänkta medlemmar (rekryteringsmöte) där information om Rotary och klubben ges (samt mervärde i att vara medlem i Rotary) Följ upp!
”Bruttolista” på personer som kan vara tänkbara medlemmar i klubben, vem kontaktar vem
Indelning i intressegrupper
Gemensamma utflykter tillsammans med närstående (teater, resor etc)
Kommitté för medlemsrekrytering
Familje-klubbmöten där alla (även barnen) kan vara med någon gång per år
Rekrytera direkt från de lokala företagen ”Vem har ni som kan representera företaget i Rotary” (som ju är en internationell organisation med 1,2 miljoner medlemmar i 32.000 klubbar i de flesta länder i världen)
Ny medlem = medlemsvärd. Lär känna de andra medlemmarna snabbt och lätt.
Visa på mervärdet i att vara medlem i Rotary!
Om stora företag flyttar till orten då skall Rotary vara där och visa på möjligheten att flytta till denna klubb alternativt att få ett nätverk via Rotary på den nya orten
Samverkan mellan klubbar på orten eller i närområdet vid aktiviteter (projekt) eller vid föredrag
Ha alltid rekrytering med i tankarna
Kan man sätta upp ett mål för medlemmarna i att ta med sig gäster
Feedback till föredragshållarna – är de en presumtiv framtida medlem
Profilera klubben som en aktiv klubb – hitta mervärden, kanske träna ihop etc
Bjud in två nyanlända kamrater som får vara med ex tre möten (de bör ha någon kunskap i svenska) i syfte att få dem att bli medlemmar framöver
Fotomatrikel för klubben gör det lättare att känna igen kamraterna (kan finansieras med annonser)
Ta in flera nya medlemmar på en gång, får de nya medlemmarna att inte känna sig främmande
”Kura skymning” aktivitet varje höst med ”feel good” föreläsningar etc
Paul Harris Fellow strategi, vad skall man ha gjort för att få utmärkelsen, uppmärksamma
Om en medlem slutar ”fånga upp” och fråga om anledningen så at vi hela tiden kan bli bättre och minska risken för ”avhopp”
Ta tag i medlemmar med låg närvaro – kan vi hjälpa dem till klubbmöten ex
Noga med mötestiderna (är det sagt en timma så skall det vara en timma ...)
Föreläsaren får ett bidrag klubben givit ex End Polio Now eller i något projekt klubben deltar i, ger kunskap om klubben och projekten till föreläsaren
Möte mellan klubbpresidenterna på ortens klubbar alternativt närområdets klubbar i syfte att samverka och att överföra bra tips mellan klubbarna
information
Roll up vid möten ex invid ingången etc, Rotary syns
Facebook eller andra sociala konton är bra att synas på men måste underhållas
”Puffa” för möten i mail och/eller SMS utskick i syfte att öka intresset för mötet
Veckobrev från Presidenten ger engagemang och kunskap
Annonsera klubbprogrammet i lokaltidningen
Försök att nå grupper som kan ha Rotary som en ingång i det nya samhället
styrelse
Mixad styrelse (nya/gamla medlemmar män/kvinnor yrkesaktiva/pensionärer)
Om svårt att få ihop en styrelse kan delat ansvar vara en lösning ex 3 presidenter under ett verksamhetsår (gäller att ha tydlighet dock!)
Hela styrelsen hjälps åt (snegla på arbetet i en idrottsklubb!)
Kommitté / styrelsemöten hemma hos medlemmarna ökar trivseln
Var och en i styrelsen har ansvar för en kommitté
Skapa en grupp (kommitté) som fokuserar på klubbens framtid
Gör en värdegrund i klubben ”varför är vi en så bra klubb” – ”vad vill klubben ändra på”
Se över invalsprocessen – är den för omständlig
Skapa en grupp som skall informera nya medlemmar
Kamratsskapskommitté
Strategi för att visa upp vad Rotary verkligen är lokalt
Sätt ett mål på rekryteringen ”x antal nya medlemmar under verksamhetsåret”