I spåren av Corona har våra klubbmöten i Rotary ställts på prov. En del klubbar har redan börjat med digitala möten och en del har till och med hybridmöten, där man kombinerar ett fysiskt möte med deltagare digitalt.
Hybridmöten kan bli uppskattade om man tänkt till med extra kamera, placering i rummet och resurser som ser till att allt upplevs och fungerar bra.
Dessutom kan hybridmöten vara det nya Rotary när vi går tillbaka till våra ordinarie möten, alltifrån egna klubbmedlemmar som inte kan närvara fysiskt till gäster från andra klubbar.
Det finns inget krav på klubbar att arrangera digitala möten, men det är så klart trevligt om vi kan hålla klubbarna vid liv. En viktig del av vårt fina nätverk är ju kamratskapen och det personliga mötet vilket blir möjligt med digitala möten.
Utöver klubbmötena kan det vara en fördel att använda de digitala mötesplattformarna från styrelsemöten till kommittémöten för att inte klubbens verksamhet helt ska avstanna. De digitala mötena kan även vara en bra kontaktform med de äldre medlemmarna i klubben till att arrangera aktiviteter som stöd för samhället.
Om man som klubb väl bestämt sig för att pröva den digitala tekniken, är det viktigt att ha tålamod och pröva sig fram för rätt former. Alla har inte kunskaper med tekniken och en del kanske inte har varken dator med kamera eller en smartphone.
När man väl bestämt sig för att börja med digitala möten är det dags att välja plattform, det finns en mängd tjänster att välja mellan, alltifrån gratis till betaltjänster. En av de mest populära just nu är Zoom.
Här följer länkar till några av de mer vanliga tjänsterna:
- Google Hangouts: https://hangouts.google.com/
- Skype: https://www.skype.com
- Microsoft Teams: https://teams.microsoft.com
- Go to Meeting: https://www.gotomeeting.com
- Zoom: https://www.zoom.us/
- WebinarNinja https://webinarninja.com
För tjänsten Zoom har Rotaryklubbar 20% rabatt genom Rotary Global Rewards
Beroende på hur ni tänker använda tjänsten och hur framgångsrikt det blir kan en bra start vara att börja med ett månadsabonnemang även om årsabonnemang ger ännu mer rabatt.
I samband med att ni bjuder in till era möten, tänkt på att länkar och lösenord kan användas av fel personer, vill ni ändå lägga ut länkar till mötet, följ då instruktioner för ökad säkerhet som varje tjänst brukar ha publicerat och fundera på hur ni kan kontrollera vilka som ska delta på mötet. Det finns alltid en risk att deltagare som inte behärskar tekniken kan tycka att registreringar, lösenord osv. för att höja säkerheten är krångligt och undviker att delta på mötet. Lagom säkerhetsnivå är att rekommendera.
ZOOM-abonnemang
Rotary har 20% rabatt via Rotary Global Rewards >>>
Kameror och högtalare
En del av er vill kanske arrangera hybridmöten, då är det lämpligt att ha en extrakamera utöver den som finns på en bärbar dator. Dessvärre pga av corona är det svårt med leveranser.
- 4 tips som håller videokonferensen säker,
https://internetstiftelsen.se/nyheter/4-tips-som-haller-videokonferensen-saker/
- Välj rätt videokonferens
https://internetstiftelsen.se/nyheter/valj-ratt-videokonferenstjanst/
Om klubben behöver mer hjälp kan man alltid vända sig till Rotary IT Support, it-samordnare.2360@rotary.se, med frågor. Supportgruppen håller för tillfället på att testa olika webbmötesprogram och man är även beredda att vara värd för ett första zoommöte i er klubb.
Rotary Distrikt 2360, Per Frykner AG Reg 2
Org.nr: 802496-6379
Bankgiro: 760-5199
SWISH D2360: 123 046 1632
www.rotary.org